Raz jeszcze o Mogilskim Skrzyżowanie ulic Mogilskiej i Kosynierów
paź 06

d_fabagraf

Kontynuując opisy skrzyżowań typu “agrafka”, zajmiemy się tym razem skrzyżowaniem al. Pokoju z ul. Fabryczną. Drogą główną jest dwujezdniowa al. Pokoju. Przecina ona na dwie części ul. Fabryczną, drogę jednojezdniową podporządkowaną do al. Pokoju. Obie części ul. Fabrycznej nie są ze sobą bezpośrednio, lecz pośrednio połączone, przez przełączki jednokierunkowe oraz ciągi piesze będące przedłużeniem chodników i poprowadzone przez powstałą wyspę. W opisywanym przypadku obie przełączki znajdują się poza obszarem skrzyżowania. Zastanówmy się, jak pojazdy A i C mają wykonać przejazd na wprost ulicą Fabryczną.

W poprzednich artykułach opisywałem już sposób wykonania manewru jazdy na wprost po tego typu skrzyżowaniach. Przypomnę, że aby przejechać na wprost, należy trzy razy zmienić kierunek jazdy: 1 – wykonać skręt w prawo, wyjeżdżając z drogi podporządkowanej, 2 – zawrócić, przejeżdżając przełączką na przeciwległą jezdnię, 3 – wykonać skręt w prawo, w drogę docelową. Pamiętać należy o zajęciu odpowiedniego pasa ruchu w odpowiednim miejscu, przyjmując zasadę: możliwie jak najwcześniej zająć pas ruchu odpowiedni do wykonania zaplanowanej zmiany kierunku jazdy. Pamiętajmy o tym w czasie nauki jazdy. Już przy wyjeździe z ul. Fabrycznej należy zająć pas jak najbliżej osi jezdni przed linią warunkowego zatrzymania, aby nie tamować ruchu pojazdom wjeżdżającym na pas skrajny prawy 1, 6. Pojazdy A i C zamierzające zająć pas 4 mają utrudnione zadanie, gdyż przy skręcie trafiają na wyznaczone przejścia dla pieszych. Pojazd A ma miejsce i możliwość przed przejściem zająć pas 4. Takiej możliwości nie ma pojazd C, gdyż przed przejściem na jezdni namalowana jest linia ciągła oddzielająca pas 4 od 5. Pojazd ten powinien zająć pas 5 i zaraz za przejściem pas 4. Przypomnę tu art. 26.3.3.k.d., który zabrania kierującemu – “jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych”. Dla pojazdu A dopuszczalne są jeszcze tory jazdy pasem 1 lub 2, gdyż długi odcinek jezdni przed przełączką pozwala na zmianę pasa na 4. Trzeba tylko zwrócić uwagę, czy pas 4 nie został już wcześniej zajęty przez inne pojazdy. Sytuacja dla poj. C, który wjeżdża na pas 6, jest trudniejsza ze względu na krótki odcinek jezdni (przed przełączką) do zmiany pasa z 6 przez pas 5 na 4. Taka zmiana pasa jest możliwa w tym przypadku jedynie przy pustym skrzyżowaniu. Dużym utrudnieniem dla pojazdu D jest namalowana linia ciągła przed przejściem między pasem 1 a 2. Nie każdy pojazd jest w stanie zmienić trzy pasy ruchu na tak krótkim odcinku jezdni, aby nie najechać na linię ciągłą. Pojazdy, które przed przejściem nie zajmą pasa 1 – wyznaczonego znakiem F-10 do skrętu w prawo – nie będą mogły wykonać tego manewru z innego pasa. Takich problemów nie ma pojazd B zmieniający trzy pasy na dłuższym odcinku jezdni do skrętu w prawo. Dla poprawienia przepustowości skrzyżowania wskazane byłoby zlikwidowanie linii ciągłych oddzielających pasy 1 od 2 i 4 od 5 przed przejściem dla pieszych. Opisana “agrafka” jest rozwiązaniem komunikacyjnym wzorcowym, godnym naśladowania przy przebudowie skrzyżowań sąsiadujących z przełączkami.

Artykuł z dnia 21.01.2002 r.

źródło: http://www.luz.krakow.pl/skrzyz/

* kurs prowadziny przez OSK Bursiak. Więcej informacji o połączeniu OSK Sigma i OSK Bursiak. logowanie
preload preload preload