Trasy egzaminacyjne kategoria A Rondo Angielskie
paź 05

Skrzyżowania - nieprzewidziane sytuacje

Dzisiaj chciałem uświadomić kierowcom , że nigdy nie mogą na drodze czuć się bezpiecznie . Nawet najlepszy kierowca nie jest w stanie przewidzieć pewnych sytuacji, a co dopiero osoba które dopiero co ukończyła naukę jazdy. Artykuł ten piszę ku przestrodze wszystkich użytkowników dróg.

Przykład 1

Kierowca samochodu ciężarowego “A” z naczepą , widząc niebezpieczny zakręt w prawo, naciska hamulec i zaczyna hamowanie ostatnich kół naczepy, które mogą stracić przyczepność do jezdni. Samochód, wchodząc w zakręt siłą odśrodkową , wypycha naczepę w poślizgu bocznym na zewnątrz łuku drogi- na pas dla przeciwnego kierunku ruchu, zgarniając wszystko co jest na drodze – w tym również pojazdy nie przewidujące tego zagrożenia. Następuje zderzenie czołowe , przy którym prędkości obu pojazdów się sumują .Jeżeli ciężarówka “A” jechała tylko z prędkością 40km/h , samochód “B” również z prędkością 40km/h – to tak jakby samochód uderzył w mur z prędkością 80km/h. Skutki można sobie wyobrazić.

Dobry kierowca samochodu ciężarowego “A” nie może dopuścić do takiej sytuacji, kontroluje on w lusterkach zachowanie naczepy (przyczepy) . Jeżeli zauważy łamanie się naczepy (uślizg boczny), nie może hamować , lecz musi dodać gazu, aby naczepa wróciła na właściwy tor jazdy. Należy o tym pamiętać również w czasie nauki jazdy.

Zbliża się zima i z pewnością każdy kierowca spotka się z poślizgiem. Podam kilka zasad dotyczących techniki jazdy na śliskiej nawierzchni. Najważniejsze jest dostosowanie prędkości do stanu nawierzchni i własnych umiejętności. Jazda powinna być spokojna – nie należy robić gwałtownych ruchów kierownicą, ani ostro przyspieszać . Zmieniając biegi, należy płynnie puszczać sprzęgło oraz umiejętnie używać pedału gazu. Należy pamiętać , że droga hamowania na śliskiej nawierzchni jest znacznie dłuższa niż na nawierzchni suchej, dlatego hamowanie należy rozpocząć dużo wcześniej niż w normalnych warunkach. Przy łagodnym hamowaniu – nacisnąć mocniej hamulec (bez sprzęgła), następnie stopniowo zwalniać go. Samochód ma toczyć się jak piłka pchnięta po lodzie – do momentu aż się zatrzyma przed przeszkodą . Sprzęgło należy wcisnąć w ostatniej fazie hamowania ok. 30 m. od planowanego miejsca zatrzymania pojazdu.

Przy gwałtownym (awaryjnym) hamowaniu – należy równocześnie wcisnąć sprzęgło i hamulec. Taki sposób hamowania jest wskazany przy samochodach wyposażonych w ABS. Hamowanie pulsacyjne lub bez wciśniętego sprzęgła (tzw. Hamowanie silnikiem) może układ ABS wprowadzić w błąd. Należy o tym pamiętać również w czasie nauki jazdy.

Dla samochodów nie posiadających ABS wskazane jest hamowanie pulsacyjne – należy wcisnąć mocno (przy wciśniętym sprzęgle) hamulec, kiedy czujemy, że koła zaczynają blokować , należy lekko puścić hamulec i natychmiast ponownie wcisnąć. Należy to wykonywać z odpowiednią częstotliwością . Hamując pulsacyjnie, unikamy, poślizgu i utrzymujemy prosty tor jazdy.

Zostaje ogólna uwaga dla wszystkich kierowców pojazdów, które wpadną w poślizg – wcisnąć sprzęgło i nie hamować. Jedynie kierownicą utrzymywać odpowiedni tor jazdy samochodu.

PRZYKŁAD 2

Pojazd “A” przy skręcie w lewo – otrzymuje uderzenie w tył przez pojazd C i siłą uderzenia (przy skręconych kołach) wjeżdża wprost pod nadjeżdżający z przeciwnego kierunku pojazd “B” . Jest to zaskoczenie zarówno dla kierowcy pojazdu “A” jak i nie przewidującego tego zdarzenia kierowcy pojazdu “B”, który przyjmuje czołowe uderzenie na lewą stronę pojazdu. Często jedną z przyczyn takiego wypadku jest nieodpowiednie przygotowanie się pojazdu “A” do manewru skrętu w lewo zbyt późna zmiana pasa ruchu, późne sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru skrętu w lewo lub całkowity brak kierunkowskazu , gwałtowne hamowanie przed skrzyżowaniem . Manewr skrętu w lewo w lewo jest oprócz wyprzedzania najtrudniejszym i najbardziej niebezpiecznym manewrem na drodze, gdyż pojazd przecina tor jazdy pojazdów poruszających się w przeciwnym kierunku. Od kierowcy wykonującego ten manewr wymaga się zachowania szczególnej ostrożności na drodze, zwłaszcza poza miastem, gdzie prędkości są znaczne. Radzę dużo wcześniej zajęcie odpowiedniego miejsca (zmiana pasa) przy osi jezdni, sygnalizowanie kierunkowskazem zamiaru skrętu odpowiednio wcześniej (nie tuż przed skrzyżowaniem lub w momencie skrętu). Pojazd ustawić równolegle do osi jezdni z kołami ustawionymi na wprost . Manewr skrętu w lewo wykonać dopiero po upewnieniu się , że nie spowoduje zajechania komukolwiek drogi. Należy o tym pamiętać również w czasie nauki jazdy. Życzę , aby nigdy i nikogo nie spotkały opisane wyżej nieprzewidywalne sytuacje , a także niekontrolowane poślizgi.

Artykuł z dnia 24.11.2003 r.

źródło: http://www.luz.krakow.pl/skrzyz/

* kurs prowadziny przez OSK Bursiak. Więcej informacji o połączeniu OSK Sigma i OSK Bursiak. logowanie
preload preload preload